Найпоширеніші помилки у антисептуванні деревини та їхні наслідки

У роботі з деревиною правильне антисептування матеріалу таке ж важливе, як і придбання якісної сировини. Для досягнення гарантованих виробником антисептика результатів необхідно не тільки дотримуватись інструкції, а й контролювати процес обробки. До того ж робітники, які працюють з продуктом, повинні бути обізнані з тонкощами технології.

Провідні виробники антисептичних матеріалів зазвичай надають споживачам докладну інструкцію щодо роботи зі своїм товаром, а деякі навіть проводять інструктування персоналу клієнтів. Проте навіть таких кроків в деяких випадках буває недостатньо: через порушення технології у роботі з антисептичним засобом можуть виникнути труднощі, які призводять до значно серйозніших проблем. Про найпоширеніші помилки нам розповів представник компанії «Hansacom-West» Юрій Івашків.

«Кілька років тому нам надійшов запит на купівлю транспортного антисептичного засобу. У телефонній розмові з керівником компанії, яка надіслала запит, я докладно розповів про особливості продукту та технологію роботи з ним: дозування, концентрацію, процес обробки та спосіб подальшого транспортування деревини . Крім того, я пояснив йому, як правильно розрахувати час витримки матеріалів у ванні з готовим розчином та час провітрювання деревини після антисептування. Опісля я надіслав представникові компанії необхідні інструкції та дозвільну документацію. Ми домовились, що після придбання засобу та належної підготовки виробництва до його експлуатації я проведу навчальну роботу з персоналом компанії».

Також Юрій Івашків згадав, що зазвичай навчальний процес на підприємстві триває близько двох годин і є стандартним. Так сталось і цього разу: для директора з виробництва та співробітника, відповідального за антисептування деревини, було проведене повноцінне інструктування з контрольним зануренням деревини та перевіркою концентрації розчину. «В ході інструктажу я дав декілька рекомендацій з приводу вкладання пиломатеріалів у спеціальні пакети, а також звернув увагу на те, що їхня товщина становить 25 мм. Річ у тому, що стандартною товщиною дощок є 60 мм і 40 мм, а 25-міліметрові дошки випилюють в міру наповнення пакета, проте не більше 5 м3 за зміну. Отже, пакет дощок завтовшки 25 мм не менше доби знаходиться при температурі +35-40 градусів і зазнає ураження спорами шкідливих грибків. Я порадив збільшити товщину прокладок для таких дощок, що забезпечуватиме кращу циркуляцію повітря.

Перші відвантажені нашими клієнтами партії товару відповідали вимогам, тому не викликали жодних нарікань. Проте через  певний час компанія все ж отримала претензію від свої клієнтів з Єгипту щодо якості дощок завтовшки 25 мм. Опісля переговорів з представником компанії, яка придбала у нас транспортний антисептичний засіб, співробітник «Hansacom-West» прибув на виробничу базу, аби з’ясувати, що стало причиною погіршення якості антисептування.

Огляд виробництва проходив у кілька етапів:

  1. В першу чергу наш представник заміряв концентрацію розчину у ванні – і одразу ж виявив порушення: в той час як за вимогами для транспортування деревини морським транспортом концентрація засобу мала б бути не меншою за 4%, у ванній концентрація розчину становила тільки 2%. Недостатня концентрація засобу – одна з найпоширеніших причин ураження деревини, адже так званий запас міцності у якісних антисептиків досить великий, але не необмежений. Самої наявності у розчині антисептичного засобу недостатньо, аби убезпечити матеріал від ураження спорами грибків – необхідно чітко дотримуватись технології.
  2. Також представник оглянув склад, де зберігають пиломатеріали. Деревину завтовшки 40 мм та 60 мм зберігали на 20 міліметрових прокладках, тому вона була в гарному стані. А ось ситуація з 25-міліметровими дошками виявилась набагато гіршою: вони зберігались на прокладках, товщина яких становила 8 мм, тож не дивно що всі вони були уражені чорною цвіллю та синявою. Крім того, на пиломатеріали, довжина яких становила цілих чотири метри, використовувалось лише 5 прокладок, тобто відстань між ними становила метр, що є грубим порушенням умов зберігання матеріалів завтовшки 25 мм. Також було виявлено, що пиломатеріали знаходяться в цеху більше доби – таке нагромадження призводить до зародження синяви.
  3. Поспілкувавшись зі співробітником, відповідальним за антисептування деревини, наш представник з’ясував, що матеріали завтовшки 25 мм тут просочують 10-15 хвилин, тоді як рекомендовано просочувати їх 5 хвилин. Через таке збільшення часу просочування та тонкі прокладки вміст пакету з пиломатеріалами практично не провітрювався. До того ж температура всередині пакету подекуди сягала +40 градусів – судячи з результатів, «експерименти» не пішли деревині на користь. Ось чому такі матеріали рекомендують антисептувати методом занурення, а не, як у даному випадку,  вимочування. Окрім того, нам вдалось з’ясувати, що кількість готового розчину антисептику на даному виробництві не відповідала потрібній для обробки матеріалів на експорт кількості.
  4. Наш представник дізнався, що пиломатеріали, які наші клієнти закуповували у лісгоспах, обробляли антисептичним розчином з порушенням технології: згідно інструкції, їх необхідно антисептувати протягом однієї доби з моменту розпилу, а співробітники компанії, з якою ми мали справу, робили це лише через 3-4 доби. Оброблені таким чином пиломатеріали були придатними лише для використання всередині країни, адже експортна деревина зазвичай близько місяця очікує в порту на свою чергу – ймовірність її ураження шкідливими грибками становить 99%. Тому нарікання покупця були цілком справедливі.

Після огляду виробництва, на якому пиломатеріали готували до експорту, наш співробітник поїхав у порт, з якого сировина відправляється закордон. Ситуація на терміналі в порту нагадувала ситуацію на складі нашого клієнта: дошки, товщина яких становила 40 мм і 60 мм, були у чудовому стані, тоді як стан дощок завтовшки 25 мм  – як придбаних в лісгоспах, так і власного розпилювання – був жалюгідним. Дивно, що уражену сировину, знаючи, що з нею обов’язково виникнуть проблеми, взагалі відправили.

Про усі виявлені на виробничій базі порушення наш співробітник повідомив керівництво компанії, яка придбала у нас антисептичний транспортний засіб. Крім того, нашим клієнтам  було надіслано звіт, у якому містились офіційні результати лабораторної перевірки розчину, який було взято у ванні на виробництві. Лабораторний аналіз довів, що концентрація засобу становила лише 1,25%, тоді як необхідна концентрація має бути 4%».

Проте, за словами Юрія Івашківа, фінал цієї історії все ж був позитивним. Керівництво компанії дослухалось до порад та провело певні кадрові перестановки. Тепер на цьому виробництві слідкують за дотриманням необхідних вимог технології, товщину прокладок було збільшено до 20 мм, пакети з пиломатеріалами витримуються у розчині протягом суворо визначеного часу.

З усього наведеного вище можна зробити висновок, що будь-яка ситуація з антисептичним засобом повинна розглядатись у рамках виробництва, на якому її застосовують. У роботі з таким продуктом необхідно чітко дотримуватись рекомендацій виробника, адже порушення технології використання та грубі помилки неодмінно призведуть до суттєвого погіршення якості сировини, або взагалі зроблять її непридатною для будь-яких цілей. Тому керівництву підприємств, які займаються розпилом та обробкою деревини для подальшого її експорту, необхідно тримати процес її антисептування під своїм контролем, щоб мати змогу оперативно виправити ситуацію і таким чином уникнути збитків.